image-Tutti
  • Dipartimenti e Città
  • Biblioteche
  • Sostieni la LUMSA
  • Siti web LUMSA
  • Contatti
  • Mi@Lumsa
image-Tutti
search
icon open menu

Laura Michelini

invia a...

share icon
share icon

Ruolo

Professore ordinario

Città

Roma

Dipartimento

GEPLI (Roma)

Corso di Laurea

Economia e gestione aziendale,

Management, Finance and Data Analytics,

Marketing & digital communication,

Mediazione linguistica e culturale

Laura Michelini

share icon

Curriculum vitae

RESEARCH INTERESTS
Inclusive and social business, Innovation Management, Social Enterprises, Business Models, Corporate Social Responsibility

ACADEMIC APPOINTMENTS
- Since 2006 to now, scientific coordinator for the Master “Marketing and Events Organization”
- Assistant Professor in Business Organization (2009-2012), LUMSA University
- Visiting Professor – ISCEM, Instituto Superior de Comunicação Empresarial, in Lisbon (A.Y. 2010-2011 and 2011-2012)
- Research Fellow in Management (2006 – 2008) - LUMSA University

EDUCATION
- Ph.D in Science of Communication (2007) - LUMSA University - Thesis title: “Profit Business-NGO alliance for Sustainability Development”.
- Degree in Science of Communication (2000) - LUMSA University (110/110 cum lode).

TEACHING EXPERIENCE
- Management and Customer Relationship Management, LUMSA (A.A. 2013-2014)
- Business Organization (40h), Università LUMSA (A.A. 2011-2012)
- Management (40h), Università LUMSA (A.A.2009-2010 e 2010-2011)
- Corporate Social Responsibility , Università LUMSA (A.A. 2009-2010 e 2010-2011)
- Corporate Social Responsibility, Università ISCEM di Lisbona (A.A. 2009-2010 e 2010-2011)
- Marketing del Turismo, Università degli Studi di Siena (A.A. 2008-2009 e 2007-2008)
- Marketing , Università Telematica Universitas Mercatorum (A.A. 2008-2009)
- Marketing , ISIA Roma Design, (A.A. 2005-2006-2007)

MAIN RESEARCH ACTIVITIES
- Principal Investigator for the research “Innovazione e trasferimento tecnologico”. The project was funded by Regione Lazio (2015)
- Co-investigator for the research “La comunicazione integrata di marketing tra online e offline: nuove sfide per gli advertiser”. The project was funded by CERMES Centro di Ricerca su Marketing e Servizi dell’Università Bocconi (2013).
- Principal Investigator for the research “The Business Street”, within the research project “Il Festival e il Mercato Internazionale del Film di Roma”, (2011). The project was funded by the Fondazione Cinema per Roma.
- Co-investigator for the research “Il Settore della Grafica e della Stampa nella Provincia di Roma: Sistema Economico e Percorsi Strategici delle Imprese”, (2009-2010). The project was funded by Regione Lazio.
- Co-investigator for th research I-COM “Le aree protette marine e terrestri: come rendere la tutela ambientale un moltiplicatore di sviluppo locale” (2008). The project was funded by Ministero dell'Ambiente,
- She won a scholarship to the University of Trento for a research project on “Corporate Social Responsibility (CSR) e creazione di network di relazioni fiduciarie con gli stakeholders” (2008 - 2009).

Orari di ricevimento

Sede: Studio 11 - III piano - sede di Pompeo Magno.
Per ricevere il link meet scrivere a l.michelini@lumsa.it

Per la richiesta di tesi di laurea è necessario partecipare al ricevimento (non sono ammesse richieste via email). 

Per ricevere il link meet delle lezioni scrivere a l.michelini@lumsa.it

Didattica e insegnamenti

Insegnamento Anno accademico Percorso di studi CFU

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2024 / 2025

Mediazione per l'impresa

6

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2024 / 2025

9

INNOVATION MANAGEMENT

2024 / 2025

Management e sostenibilità

6

WEB MARKETING AND DIGITAL COMMUNICATION

2024 / 2025

Marketing e comunicazione digitale d'impresa

12

WEB MARKETING AND DIGITAL COMMUNICATION

2024 / 2025

Intelligenza artificiale, analisi dei dati per il Marketing e la Comunicazione

12

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2023 / 2024

Mediazione per l'impresa

6

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2023 / 2024

9

WEB MARKETING AND DIGITAL COMMUNICATION

2023 / 2024

Marketing e comunicazione digitale d'impresa

12

WEB MARKETING AND DIGITAL COMMUNICATION

2023 / 2024

Intelligenza artificiale, analisi dei dati per il Marketing e la Comunicazione

12

BUSINESS MODELS INNOVATION

2022 / 2023

piano di studi individuale

6

BUSINESS MODELS INNOVATION

2022 / 2023

Entrepreneurship and innovation for sustainability

6

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2022 / 2023

9

ECONOMICS AND BUSINESS MANAGEMENT

2022 / 2023

Mediazione per l'impresa

6

TOURISM ECONOMICS AND MANAGEMENT

2022 / 2023

Mediazione per il turismo e gli eventi culturali

6

WEB MARKETING AND DIGITAL COMMUNICATION

2022 / 2023

Marketing e comunicazione digitale d'impresa

12

Ricerca

Tutte le pubblicazioni

  • Rosangela Feola, Laura Michelini, Andrea Piccaluga, Michael Pirson , Federico Brunetti (2025). Imagining a better world: how are companies transforming capitalism?. Sinergie - Italian Journal of Management , , DOI: https://doi.org/10.7433/s126.2025.01

  • Michelini L,C Palagonia, L Michelini, C Mattelin-Pierrard (2025). Spanning the industrial symbiosis within the circular economy: Critical issues and future research agenda. Journal of Industrial Ecology,

  • E Rinallo, C Palagonia, M Scopelliti, L Michelini (2025). The role of the sharing economy in driving consumer behavior and addressing food sustainability challenges.

  • Valentina Cucino, Rosangela Feola, Rosaria Ferlito, Riccardo Maiolini, Laura Michelini, Luca Mongelli, Andjela Pavlovic, Andrea Piccaluga, Francesco Rullani, Martina Tafuro, Massimiliano Vesci (2025). What do we really mean by "purpose-driven businesses"?. Sinergie - Italian Journal of Management , , DOI: https://doi.org/10.7433/s126.2025.02

  • Mina A, Michelini L (2024). Behind the curtain of sustainable business models: the role of firm's strategic agility in value creation. Management Decision , , DOI: https://doi.org/10.1108/MD-01-2024-0071

  • A Pisoni, F Ciulli, L Michelini (2023). Digital international new ventures targeting developing countries: the role of networks during the start-up process. Technology Analysis and Strategic Management, , DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2023.2214820

Mostra tutte