image-Tutti
  • Dipartimenti e Città
  • Biblioteche
  • Sostieni la LUMSA
  • Siti web LUMSA
  • Contatti
  • Mi@Lumsa
image-Tutti
search
icon open menu
profile picture Maurizio Gentile

Maurizio Gentile

invia a...

share icon
share icon

Ruolo

Professore associato

Città

Roma

Dipartimento

Scienze umane (Roma)

Corso di Laurea

Progettazione e gestione dei servizi socio-educativi, formativi e per la media education,

Scienze della formazione primaria (Roma)

Maurizio Gentile

share icon

Curriculum vitae

BIOGRAFIA E INCARICHI

Professore associato di Didattica e Pedagogia Speciale,  è responsabile  dell'Assicurazione della Qualità  per il corso LM50, membro della Commissione Ricerca del Dipartimento di Scienze Umane e della Commissione permanente ICT di Ateneo. Nell'anno accademico 2021-22 ha diretto il VI CICLO del Corso di Specializzazione per il Sostegno Didattico .

Nel 2023 ha ottenuto l'Abilitazione di professore ordinario di prima fascia nel settore scientifico disciplinare 11/D2 - DIDATTICA, PEDAGOGIA SPECIALE E RICERCA EDUCATIVA.  

Laurea e Dottorato di Ricerca in "Psicologia" presso l’Università Pontificia Salesiana , Laurea in "Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione",  e Master di II Livello in "Fonti, Strumenti e Metodi per la Ricerca Sociale" presso “La Sapienza ” Università di Roma.

Nell’anno accademico 2017/18 è stato Ricercatore in "Pedagogia Sperimentale" presso l’Università degli Studi di Roma “Unitelma Sapienza” , dove ha contribuito al coordinamento del corso di laurea on-line interateneo Unitelma/Sapienza in "Scienze e Tecniche Psicologiche" (Classe L. 24).

Membro di comitati internazionali, società scientifiche nazionali e gruppi di ricerca - DISCO - Conferenza InternazionaleSIPED, CRESPI, CARVET, Comitato Tecnico Scientifico dell’Associazione Proteo Fare e Sapere, collaboratore e referee dell’EERA Network 1 – Professional Learning and Development . Referee delle riviste Frontiers in Education, European Journal of Teacher Education,  RicercAzione , Form@re . Revisore esterno VQR 2015-19, gruppo GEV 11a.    

Dal 2007 al 2015 è stato Ricercatore senior presso l’IPRASE del Trentino e Direttore responsabile e scientifico della rivista "RicercAzione", riconosciuta dall’ANVUR rivista di Classe A nei macro-settori 11/D1 e 11/D2. 

Dal 2014 al 2017 ha lavorato presso il Dipartimento di Scienze Umane dell’Università degli Studi di Verona , come docente di "Didattica Generale" nei corsi PAS/TFA e come assegnista nell’ambito di un progetto di ricerca dipartimentale sul tema dei metodi e strumenti di formazione dei docenti .

Nel 2014 è stato ascoltato dalla VII Commissione della Camera dei Deputati nell’ambito dell’Indagine conoscitiva sulle strategie per contrastare la dispersione scolastica . Lo studio presentato in Parlamento, è stato richiesto come keynotes speech  dal “IV Colóquio International sobre Educação Profissional e Evasão Escolar”, convegno tenutosi in Brasile nel 2015, presso la Faculdade de Educação dell’Universidade Federal de Minas Gerais di Belo Horizonte . Nel 2022, la SIPED ha attribuito al volume "Valutare per apprendere " (2019, UTET) il Premio Italiano di Pedagogia IX Edizione. 

Svolge e coordina attività di ricerca empirica e teorica sui seguenti temi: sviluppo e apprendimento professionale dei docenti, ricerca scientifica in educazione, innovazione didattica. Su questi temi, ha al suo più di 150 pubblicazioni. Parallelamente all'impegno accademico ha portato avanti un’intensa attività di consulenza e formazione collaborando con scuole, università, istituti di ricerca, soggetti del terzo settore, case editrici. 

_____________________________________________ 

BIO AND JOB POSITIONS

Associate Professor  of Teaching Methods and Special Education, responsible for Quality Warranty for the degree course in Design and Management of Education Services, member of the Research Commission of the Human Science Department and the ICT Commission of the university, and director of the VI Course for National Qualification in Special Education and Inclusion

In 2023, he achieved the National Scientific qualification as full professor in the Italian higher education system , for the disciplinary field of 11/D2 - Methodologies of teaching, special education, and educational research .

He earned a degree and a Ph.D. in Psychology from the Salesian University of Rome, a Degree in Developmental Psychology and Education, and a Master's Degree in Methods, Sources, and Instruments of Social Research from Sapienza University of Rome .

From 2017 to 2018, he was a Researcher  in "Experimental Educational Methods at Unitelma Sapienza University of Rome  - the e-learning division of Sapienza University of Rome -  and an Instructional Designer  for the degree course of "Psychological Sciences and Techniques"  at Sapienza University of Rome

From 2014 to 2017, he served as an Adjunct Professor and Research Fellow in "General Teaching Methods" at the University of Verona .

From 2007 to 2015, he was a Senior Researcher  at IPRASE in Trento  and Editor  of Ricercazione, an international six-monthly Journal on Learning Research and Innovation in Education , accredited by NAEUSR (ANVUR) as a scientific publication of Class A .

Member of the international program committee, scientific associations, and research groups: DISCO - International Conference (Centre for Higher Education Studies and West Bohemia University – Czech Republic), SIPED, CRESPI. He serves as convenor  for EERA Network 1 – Professional Learning and Development and is a reviewer  for the following Journals: European Journal of Teacher Education, RicercAzione, Form@re, Frontiers in Education, Pedagogia Oggi. He acted as an evaluator  of the National Agency for the Evaluation of Universities Research Institute (ANVUR), Evaluation of Research Quality 2015-2019 (VQR 2015-19), and of the Swiss National Science Foundation for the submission 10.003.186 of 29 May 2024. Recently, he joined the Advisory Board  of the STEAM Learning Ecologies project – an EU-funded project under Horizon Europe. 

In 2014, the Italian Parliament heard him as an expert in the inquiry into strategies for struggling the early school leaving. The study presented in Parliament was chosen as a keynote talk for the "IV International Colloquium on Professional Education and School Dropouts," a conference held in Brazil in 2015 at the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais in Belo Horizonte. He was awarded the 2022 Italian Prize of Pedagogy IX Edition  by the Italian Society of Pedagogy (SIPED) .  

His research interests include teacher professional learning and development, scientific research in education, and educational innovation. He has authored 150 publications on these topics, including articles, book chapters, conference proceedings, monographs, and editorials. He works with school networks, research institutes, public educational organizations, social work organizations, and editorial companies. 

Orari di ricevimento

Mercoledi 14:00-18:00 prendendo appuntamento qui: https://calendly.com/prof_mgentile/ricevimento

Studio:
Piazza delle Vaschette, 101
Primo piano, Studio 10
 

Didattica e insegnamenti

Insegnamento Anno accademico Percorso di studi CFU

DIDATTICA E TECNOLOGIE PER L'INCLUSIONE

2024 / 2025

Progettazione e gestione dei servizi socio-educativi e formativi

6

DIDATTICA INCLUSIVA

2024 / 2025

8

LABORATORIO DI DIDATTICA INCLUSIVA

2024 / 2025

2

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2024 / 2025

4

DIDATTICA E TECNOLOGIE PER L'INCLUSIONE

2023 / 2024

Progettazione e gestione dei servizi socio-educativi e formativi

6

DIDATTICA E TECNOLOGIE PER L'INCLUSIONE

2023 / 2024

Progettazione e gestione dei servizi per la media education

6

DIDATTICA INCLUSIVA

2023 / 2024

8

LABORATORIO DI DIDATTICA INCLUSIVA

2023 / 2024

2

PROGETTAZIONE DEL PDF E DEL PEI-PROGETTO DI VITA E MODELLI DI QUALITA' DELLA VITA: DALLA PROGRAMMAZIONE ALLA VALUTAZIONE

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

PROGETTAZIONE E MEDIAZIONE DIDATTICA

2023 / 2024

4

DIDATTICA E TECNOLOGIE PER L'INCLUSIONE

2022 / 2023

Progettazione e gestione dei servizi per la media education

6

DIDATTICA E TECNOLOGIE PER L'INCLUSIONE

2022 / 2023

Progettazione e gestione dei servizi socio-educativi e formativi

6

DIDATTICA INCLUSIVA

2022 / 2023

8

PROGETTAZIONE DEL PDF E DEL PEI-PROGETTO DI VITA E MODELLI DI QUALITA' DELLA VITA: DALLA PROGRAMMAZIONE ALLA VALUTAZIONE

2022 / 2023

4

Ricerca

Pubblicazioni e ricerche

Teacher Education

Gentile, M., Agrusti, G., Fiorilli, C. & Ghezzi, G., Toti, G. (2025). Video-based learning activities in teacher education: Effects on self-efficacy and perception of feedback for learning. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 21(1), 74-84.

Transferring pedagogical knowledge from university courses to school is a complex challenge for many teachers. For this reason, teacher education experts began to recommend integrating practice during pre-service learning activities. Classroom videos could be one of the resources in supporting this critical process. The research involved 84 future teachers randomly assigned to two experimental conditions. In both conditions, the subjects watched two clips in which two teachers interacted with students following a triarchic feedback model: task-oriented feedback, motivational-oriented feedback, and student-oriented feedback. In the first treatment, the participants observed the clips in the context of the knowledge construction (KC) approach. By contrast, in the second treatment, the participants viewed the clips in the context of a direct instruction (DI) strategy. The study had two objectives: understanding the participants’ perception of video-taped teachers’ feedback; and testing the effects of treatments on the participants’ self-efficacy to provide feedback. For the first research goal, the findings partially confirm the three-facet model of feedback. The analysis produces a two-factor solution based on the following components: learning-oriented feedback, and motivational-oriented feedback. Concerning the second research goal, the results show that KC approach seems to produce a higher level of self-efficacy in providing feedback to students. This treatment directly impacts the self-efficacy score, with evidence that no teacher and contextual factors directly influence the score or moderate the effects of the approach on the dependent variable. This finding is consistent with studies that address how university courses may positively promote teacher self-efficacy.

Scopri

Continuing Professional Development

Gentile, M. (2024). Teacher Education policies in Italy: In search of professional learning indicators, In K. Jones, G. Ostinelli, A. Crescentini (Eds), Innovation in Teacher Professional Learning in Europe: Research, Policy and Practice (184-198). Lo

A large-scale CPD policy implies coherence between local initiatives and centralized regulation. Defining clear rules for teachers’ participation in CPD and fixing funding schemes are ways to safeguard the public interest regarding education. However, this approach must also fit with the need to build capacity at the school level, providing support and infrastructure and removing barriers that hinder the teachers’ participation in professional development. One of the crucial elements to motivate involvement in professional learning is to design professional development initiatives that match teachers’ needs. The Italian CPD policy should meaningfully mark the passage towards a professional learning paradigm. If country adopts the concept of professional learning, it is necessary to examine those policies, organizational models, and teacher education practices which have put teachers’ learning needs at the core of school improvement. The study's primary focus is to carry out the concept of teacher professional learning (PL) as an outcome through the definition of a system of literature-based indicators. The purpose is to figure out which indicators, literature-based categories, and criteria of professional learning were considered during the design, implementation, and evaluation of teacher PL in Italy.

Scopri

Assessment reform in primary school

Gentile, M., Cerni, T., Perinelli, E. & Pisanu, F. (2024). Teachers dealing with formative assessment reforms: An interplay between persons and contexts. Paper presented at ECER 2024. Parallel session, NW 27: Didactics, Teaching and Learning, Cyprus.

The papers examines a project in collaboration with U.S.R. Toscana in the 2020-21 school year. The researchers designed three actions - research, training, and consultancy - and analyzed 15 assessment practices in the context of the primary evaluation reform decreed by the O.M. 172/2020. A questionnaire was administered to 700 primary school teachers from 155 schools. In the analysis, assessment practices were related to pupils' learning levels and socio-emotional skills, teachers’ self-efficacy, assessment vision, teaching perception, and school climate. The results show that teachers associate pupils’ non-cognitive skills with higher levels of learning; on the contrary, the less strongly the perception of pupils' socio-emotional resources, the lower the perception of students’ learning levels. Furthermore, teachers who practice formative assessment work in school climates are more open to innovation and tend to perceive students with higher learning and non-cognitive skills.

Scopri

Competenze non-cognitive degli studenti

Gentile M, Pisanu F (2023). INSEGNARE EDUCANDO. Promuovere a scuola le risorse psicosociali di chi apprende: modelli, strategie, attività. Milano: UTET Università.

Negli ultimi decenni si è sviluppato un interesse multidisciplinare nel considerare una serie di fattori psicosociali per spiegare, nel breve e nel lungo termine, gli esiti di apprendimento, il successo formativo, le carriere professionali e il benessere fisico e mentale degli studenti. Tali fattori possono colorare le esperienze di apprendimento e di vita in termini di sforzo, perseveranza, attenzione, precisione, responsabilità, disciplina, apertura, curiosità, grinta, carattere. Il volume è articolato in tre parti. Nella prima parte si presentano le dimensioni che compongono l’insieme di risorse psicosociali a supporto dell’apprendimento: i cinque tratti di personalità, il capitale psicologico, la mo- tivazione ad apprendere, il concetto di sé. Nella seconda parte, si discutono i progetti realizzati con le scuole nel quinquennio 2017-2022, e si presenta un sistema di risorse pedagogiche in termini di modelli e finalità generali, strategie formative, attività di apprendimento, azioni, studio di casi. La terza parte restituisce una raccolta di percorsi didattici ed esperienze formative realizzati da docenti e studenti nelle rispettive scuole. L’ambizione è di poter incidere sul funzionamento psicosociale degli ambienti di apprendimento restituendo alle scuole un ruolo attivo e di influenza positiva sulla crescita delle studentesse e degli studenti.

Scopri

Tutte le pubblicazioni

  • Gentile M., Agrusti G., Fiorilli C., Ghezzi V., Toti G. (2025). Video-based learning activities in teacher education: effects on self-efficacy and perception of feedback for learning.. Journal of E-Learning and Knowledge Society, vol. 21, 1, p.74 - 84 , DOI: https://doi.org/10.20368/1971-8829/1136175

  • Margottini M., Gentile M., Robasto D. (2024). A cosa serve la ricerca educativa? Finalità e metodi. (a cura di) Viganò R., Lisimberti C., A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale. Lecce:Pensa MultiMedia, p.2 - 11 , ISBN: 979-12-5568-146-5

  • Stragapede I., Toti G., Gentile M., Cerni T., Gentile B., Mura M., Caricaterra V. (2024). I Docenti nel Progetto INFERODANTIS-AILS: Il Diario di Bordo come Strumento di Analisi e Monitoraggio . (a cura di) Batini F., La lettura ad alta voce condivisa - Shared reading aloud. Atti del Secondo Convegno Scientifico Internazionale. . Lecce:Pensa MultiMedia, p.395 - 422 , ISBN: 9791255682349

  • Gentile M., Cerni T., Stragapede I., Toti G., Gentile B., Mura M., Caricaterra V. (2024). Il Metodo AILS per lo sviluppo della competenza alfabetica funzionale nella scuola del primo ciclo: Valutazione degli effetti di un percorso di otto settimane . (a cura di) Batini F., La lettura ad alta voce condivisa. Shared reading aloud. Atti del Secondo Convegno Scientifico Internazionale. . Lecce:Pensa MultiMedia, p.375 - 394 , ISBN: 9791255682349

  • Gentile M. (2024). Teacher Education policies in Italy: In search of professional learning indicators,. (a cura di) K. Jones, G. Ostinelli, A. Crescentini , Innovation in Teacher Professional Learning in Europe: Research, Policy and Practice. . Londra:Routledge, p.184 - 198 , DOI: DOI: 10.4324/9781003322610-15 , ISBN: 9781032334493

  • Gentile M., Truffelli E., Bertolini C., Rosa A. (2024). Un sistema di categorizzazione per l'analisi di progetti di ricerca-formazione attraverso un approccio analyst-driven. (a cura di) Viganò R., Lisimberti C. , A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale. Lecce:Pensa MultiMedia, p.170 - 181 , ISBN: 979-12-5568-146-5

Mostra tutte