image-Tutti
  • Dipartimenti e Città
  • Biblioteche
  • Sostieni la LUMSA
  • Siti web LUMSA
  • Contatti
  • Mi@Lumsa
image-Tutti
search
icon open menu

Valeria Damiani

invia a...

share icon
share icon

Ruolo

Professore associato

Città

Roma

Dipartimento

Scienze umane (Roma)

Corso di Laurea

Scienze della formazione primaria (Roma),

Scienze dell’educazione (Roma)

Valeria Damiani

share icon

Curriculum vitae

Professore di seconda fascia presso l’Università LUMSA (Roma). Settore scientifico disciplinare M-PED/04

Ricercatore a tempo determinato in Pedagogia sperimentale (M-PED/04, 11/D2), Dipartimento di Scienze Umane, Libera Università Maria SS Assunta di Roma (ottobre 2021). 

Assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Università degli Studi di Roma Tre. Titolo del programma di ricerca: “Educazione civica e alla cittadinanza: la costruzione di questionari per indagini comparative internazionali”. (febbraio 2015- settembre 2018)

Dottore di ricerca in Innovazione e Valutazione dei Sistemi di Istruzione, Scuola Dottorale Internazionale Culture, Education, Communication  , XXVII Ciclo – Università degli Studi Roma Tre (gennaio 2012 – dicembre 2014, titolo conseguito nel giugno 2015)

Progetti di ricerca

Ottobre 2023- Ottobre 2025

Principal Investigator del progetto PRIN 2022 “La scuola come ambiente democratico di apprendimento: promuovere l’educazione civica e alla cittadinanza attraverso lo whole-school approach nel primo ciclo di istruzione”. Attraverso la conduzione di studi di caso e interventi di formazione per docenti in servizio, il progetto mira a promuovere l'educazione civica e alla cittadinanza e la creazione di ambienti di apprendimento democratici attraverso l'adozione dell’approccio whole-school. Unità di ricerca: LUMSA, Università di Bologna e Università di Verona.

Ricercatore senior nell’ambito del progetto “Educazione civica e mobilità studentesca internazionale ”, promosso da Fondazione Intercultura e Scuola Democratica ( Maggio 2021- Febbraio 2022)

Docente formatore nell’ambito del percorso di formazione e di accompagnamento dell’IPRASE (Istituto Provinciale per la Ricerca e la Sperimentazione Educativa) sull’introduzione dell’insegnamento trasversale di educazione civica e alla cittadinanza nelle scuole della Provincia Autonoma di Trento (primo e secondo ciclo) (Settembre 2020 – Settembre 2023)

Componente del gruppo di ricerca per il progetto LIDA – Learning Inclusion in a Digital Age - to belong and Find a Voice in a Changing Europe, co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea (ref. 2021-1-NO01-KA204-076518). Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (Dicembre 2020 – Dicembre 2023)

Componente del gruppo di ricerca per il progetto AID – Adult Inclusive Design (ref. KA204-12A77FA9) (Dicembre 2020 – Settembre 2022)

Componente del gruppo di ricerca per il progetto QATEK - Towards a quality oriented system of initial teacher education to increase teacher professionalism in Kosovo (2019-2113/001-001), co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea. Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (Gennaio 2020 – Gennaio 2024)

Componente esterno del gruppo di ricerca dell’Università di Messina nell’ambito del progetto PRIN “Curricolo per l'Educazione Morale (CEM)” (Settembre 2019 – Novembre 2021)

Responsabile scientifico del progetto “Scrivere per argomentare: un percorso di educazione alla cittadinanza globale per insegnanti in formazione iniziale” ( Giugno 2019 – Giugno 2021)

Membro del Joint Management Committee presso l’università LUMSA per la progettazione e la validazione del Questionario Scuola, del Questionario Insegnante e del Questionario Europeo per gli studenti nell’ambito dell’indagine internazionale sull’educazione civica e alla cittadinanza IEA-ICCS (2022).  L’indagine ICCS 2022 (International Civic and Citizenship Study) è uno studio comparativo su larga scala promosso dalla IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) e finalizzato a rilevare i livelli di apprendimento, gli atteggiamenti e le opinioni degli studenti all’ottavo anno di scolarità nell’ambito dell’educazione civica e alla cittadinanza in diversi Paesi del mondo. (Gennaio 2018 – Febbraio 2024).  Già membro del Joint Management Committee presso il Laboratorio di Pedagogia Sperimentale (Università Roma Tre) per la progettazione e la validazione del Questionario Scuola, del Questionario Insegnante e del Questionario Europeo per gli studenti nell’ambito dell’indagine internazionale sull’educazione civica e alla cittadinanza IEA-ICCS (2016) ( Gennaio 2013 -  Dicembre 2017).

Componente del gruppo di ricerca per il progetto ReGap - Reducing the Education Gap (ref. 2017-1-NO01-KA204-034182) co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea. Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (Novembre 2017 – Agosto 2019)

Componente del gruppo di ricerca per il progetto Acumen – Career Management Skills: a new literacy for employment (Project Ref. No. 2016-1-UK01-KA204-024334), co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea. Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (Gennaio 2017 – Agosto 2018).

Componente del gruppo di ricerca per il progetto Advenus - Developing On-line Training Resources for Adult Refugees (Project Ref. No. 2016-1-NO01-KA204-022090) co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea. Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (​​​​​​​Novembre 2016 – Agosto 2017)

Componente del gruppo di ricerca per il progetto EUStORe - Creating European Standards for Open Education and Open Learning Resources (ref. 2014-1-RO01-KA202-002985) co-finanziato dal programma Erasmus+ della Commissione Europea. Responsabile scientifico: prof.ssa Gabriella Agrusti (4 maggio 2015 – 31 agosto 2016)

Componente del gruppo di ricerca e assistente al project management (con compiti di supervisione del processo di audit e di rendicontazione intermedia e finale) per il progetto LIBE Supporting Lifelong Learning with Inquiry-Based Education (ref.543058-LLP-1-2013-1-IT-KA3-KA3MP). Responsabile scientifico: prof. Benedetto Vertecchi. Senior researcher: prof.ssa Gabriella Agrusti (Gennaio 2014 – Dicembre 2015)

Membro della Learning Metrics Task Force 2.0 – Global Citizenship Working Group organizzata dal Center for Universal Education (CUE) della Brookings Institution per conto dell’Unesco.  Il gruppo di lavoro, composto da circa 80 membri selezionati tra insegnanti, ricercatori, operatori di Ong e altri stakeholders di tutto il mondo, aveva l’obiettivo di sviluppare una serie di linee guida sull’educazione alla cittadinanza globale (definizione di cittadinanza globale, individuazione delle conoscenze, abilità e competenze necessarie e delle modalità di valutazione) (Marzo 2014 – Dicembre 2017).  Contributo alla realizzazione del toolkit Measuring Global Citizenship Education. A Collection of Practices and Tools (disponibile al link https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2017/04/global _20170411_measuring-global-citizenship.pdf)  realizzato dalla Learning Metrics Task Force sotto la supervisione del Center for Universal Education (CUE) della Brookings Institution e della Global Education First Initiative Youth Advocacy Group (GEFI-YAG) del Segretariato ONU (aprile 2017). 

Ricercatore nell’ambito del progetto TECO (Test sulle Competenze effettive di carattere generalista dei laureandi italiani) presso ANVUR – Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca. Partecipazione alle attività relative al secondo ciclo di sperimentazione TECO (2015): analisi dei dati, redazione del rapporto finale. (Luglio 2015 – dicembre 2016)

Responsabilità di studi e ricerche scientifiche

Redazione del background paper commissionata dall’ Unesco per il Quinto rapporto GRALE (Global Report on Adult Learning and Education) - Damiani, V., Carstens, R. and Ainley, J., 2020. Citizenship Education in Adult Learning and Education: Perspectives from the International Civic and Citizenship Education Study 2016: Background paper for the 5th Global Report on Adult Learning and Education. [Unpublished] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666

Redazione del working paper commissionato dall’IPRASE – Arrigoni, T. Damiani, V. Losito, B. (2023) L’educazione civica e alla cittadinanza nella provincia autonoma di Trento , Trento: Iprase (Open Access) https://www.iprase.tn.it/documents/20178/9523644/WP+4-

​​​​​​​Collaborazioni con riviste scientifiche di settore

​​​​​​​Componente del Comitato di Redazione di Cadmo. Giornale Italiano di Pedagogia Sperimentale. An International Journal of Educational Research. La rivista è inserita nel Social Science Citation Index® - Thomson ISI, in Scopus Elsevier e in Google Scholar. Cadmo è in Fascia A Anvur per il settore concorsuale: Pedagogia. In Francia, è inclusa dall'Aeres (Agence d'évaluation de la recherche et de l'enseignement supérieur) nella prima fascia di pubblicazioni periodiche. Scopus H-Index: 2 | SJR 2012: 0,111 | SNIP 2012: 0,278 - SCImago Charts and Data .

 

Partecipazione a convegni

 

Presentazione del contributo “Words in education. Assessing Italian university students’ lexicon knowledge through multimodal inputs”; Conferenza della Scuola Dottorale Internazionale “The spoken language in a multimodal context. Description, teaching, translation” – Università Pompeu Fabra, Barcellona, 10-11 dicembre 2012;

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Closing the gap. Assessing vocabulary for reading comprehension development in adult learners” (con Gabriella Agrusti); AEA-Europe “International surveys, policy borrowing and national assessment” – Parigi 7-9 Novembre 2013;

Presentazione del poster: “Developing world citizens: global citizenship education and multiple identities perceptions in 8th grade students”; Conferenza Iea, Crell, Invalsi “Lessons learned for understanding civic and citizenship education. An international Overlook”. Università degli Studi Roma Tre, Dipartimento di Scienze della Formazione, 2-4 dicembre 2013;

Presentazione del contributo “Teaching and assessing global citizenship education issues in an Italian 8th grade class”; Conferenza della Scuola Dottorale Internazionale - Università di Lubiana , Slovenia, Department of education, 22-23 maggio 2014;

Presentazione del poster “Global citizenship education for 8th grade students”; 4th Earli-Sig 13 Symposium “Moral education for a democratic citizenship” – Università di Verona, Dipartimento di filosofia, educazione, psicologia, 25-28 giugno 2014;

Presentazione del poster “Libe project – supporting lifelong learning with inquiry-based education” con Francesco Agrusti e Francesca Corradi; EDEN Network Annual Conference 2014 “E-learning at Work and the Workplace. From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs”, Zagabria, 10-13 giugno 2014.

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Education for sustainable development in a global citizenship class”; Eera-Ecer Annual Conference 2014 , “The Past, Present and Future of Educational Research in Europe”, Porto, 1-5 settembre 2014;

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “A Comparison of Mathematics and Science Performance in TIMSS 2007 and PISA 2009 of Countries Participating in Both Surveys” con Elisa Caponera, Cristina Lasorsa, Laura Palmerio (Invalsi); Eera-Ecer Annual Conference 2014 , “The Past, Present and Future of Educational Research in Europe”, Porto, 1-5 settembre 2014;

Presentazione del contributo con Gabriella Agrusti “Lessico e comprensione della lettura nella formazione degli insegnanti”,Seminario del Consiglio Scientifico del CRESPI “Le metodologie della Ricerca-Formazione per la professionalità dell’insegnante”, Bologna 5 giugno 2015;

Presentazione del poster “Designing and developing courses on literacy and computer information literacy skills”, EDEN Network Annual Conference 2015 “Expanding Learning Scenarios. Opening Out the Educational Landscape”, Barcellona, 9-12 giugno 2015.

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Assessing national and supranational identities in 8th grade. A study on multiple identities perceptions in Italy”, Eera-Ecer Annual Conference 2015 “Education and Transition”, Budapest, 8-11 settembre 2015.

Relatore con Gabriella Agrusti all’incontro conclusivo del progetto di formazione degli insegnanti “Competenze in Crescita 2”, Roma 22 ottobre 2015.

Relatore con Gabriella Agrusti al seminario conclusivo del progetto LIBE con il contributo “E-learning per la ricostruzione delle competenze di base: i risultati del progetto LIBE”, Università degli Studi Roma Tre, Dipartimento di Scienze della Formazione, 11 dicembre 2015.

Relatore del panel “Cultura e tecnologie: il nuovo continente dei giovani” nell’ambito dell’iniziativa “Dialoghi sulla Sostenibilità Roma 2016. Una cultura per la società dell’informazione ” (iniziativa coordinata dagli Atenei del Lazio – CRUL- in occasione del Giubileo Straordinario 2015-2016). Sapienza Università di Roma, 18 maggio 2016.

Presentazione del contributo “Valutare la competenza in lingua madre a scuola: un percorso di ricerca-formazione”, Convegno nazionale del CRESPI “Costruire Insieme. La ricerca-formazione come motore di cambiamento”, Bologna, 16-17 febbraio 2017.

Presentazione del contributo “Cittadinanza e identità”, Giornata della Ricerca, Dipartimento di Scienze della Formazione, Università Roma Tre , Roma 27-28 febbraio, 2017.

Relatore alla “Presentazione dei risultati dell’Indagine internazionale sull’Educazione civica e alla cittadinanza e buone prassi delle scuole” organizzata dall’INVALSI con il contributo “Il questionario europeo nell’indagine ICCS 2016: atteggiamenti degli studenti italiani”, Starhotel Metropole - Sala Esedra , Roma, 7 novembre 2017.

Relatore su invito al Third Policy Forum, on “Strength through diversity”: Learning from data”, organizzato dall’OECD-UNESCO (Global Monitoring Report). Titolo dell’intervento: “Exploring school contexts and students’ attitudes toward migration: findings of the IEA International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016”, OECD Conference Centre, Parigi 12-13 febbraio 2018.

Presentazione del contributo “Contexts for civic and citizenship education at the level of education system and schools” (con G. Agrusti, B. Losito e T. Friedman) all’interno del Simposio “Outcomes of civic and citizenship education across 24 countries”, AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, New York 13-17 aprile 2018.

Relatore al seminario “Costruire le competenze civiche e di cittadinanza attraverso la Ricerca–Formazione ”. Titolo dell’intervento: “L’educazione civica e alla cittadinanza a scuola”. LUMSA, Dipartimento di Scienze Umane, 30 maggio 2018.

Presentazione del contributo “Curricula, approaches and actors for civic and citizenship education in 24 countries: findings from the IEA ICCS 2016 survey” (con B. Losito), 4rd Conference of the International Research Association for History and Social Sciences Education – IRAHSSE “Citizenship, Identity and otherness”, Parigi 6-8- giugno 2018.

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Fostering social inclusion of refugees and migrants in Europe through online resources: research experience and perspectives” (con G. Agrusti), Eera-Ecer Annual Conference 2018 “Inclusion and exclusion. Resources for educational research?”, Bolzano, 3-7 settembre 2018.

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Civic knowledge, citizenship perceptions and civic engagement among immigrant and non-immigrant European students: findings from IEA-ICCS 2016” (con E. Caponera), Eera-Ecer Annual Conference 2018 “Inclusion and exclusion. Resources for educational research?”, Bolzano, 3-7 settembre 2018.

Relatore e organizzatore della Winter School per la ricerca-formazione promossa dal CRESPI Centro di ricerca educativa sulla professionalità dell’insegnante, “I nodi della R-F: due esperienze nelle scuole”, (Rimini, 22-24 febbraio 2019).

Relatore su invito al seminario L’Educazione alla Cittadinanza Globale in Italia. A che punto siamo? , promosso dall’International Research Centre on Global Citizenship Education. Titolo dell’intervento “Educazione alla cittadinanza globale: attività di ricerca e spunti di riflessione”, Università di Bologna, 6 giugno 2019.

Presentazione del contributo “Civic and citizenship education in Italy: results from the IEA-ICCS 2016 on its conceptualization and delivery at 8th grade” (con B. Losito), Scuola Democratica First International Conference “Education and Post Democracy”, Cagliari (6-8 giugno 2019).

Presentazione del contributo (accettato in seguito a doppia revisione cieca) “Italian teachers’ preparation and training to teach civic and citizenship education topics and skills” (con B. Losito e E. Caponera), 8th IEA International Research Conference , Aarhus University (Copenhagen, Denmark), 25-28 giugno 2019.

Presentazione del contributo “Cross-National Priorities for Civic And Citizenship Education” (accettato in seguito a doppia revisione cieca) (con T. Friedman, G. Agrusti, Jennifer Hong), 8th IEA International Research Conference , Aarhus University (Copenhagen, Denmark), 25-28 giugno 2019.

Presentazione del contributo “Per un’educazione europea tra passato e presente. Il gusto dialettico delle opposizioni” (con G. Agrusti) al convegno “Aldo Visalberghi e la pedagogia del Novecento. La svolta degli anni Sessanta ”, Dipartimento di Scienze della Formazione, Università degli Studi Roma Tre, 18 ottobre 2019.

Presentazione del contributo “Rilevare dati di contesto nell’educazione civica e alla cittadinanza: il

questionario per gli insegnanti nelle indagini IEA” (con G. Agrusti), al X congresso nazionale SIRD , online (9-10 aprile, 2021).

Convenor con Gabriella Agrusti nella 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica “Reinventing Education”del Panel B.2 - Investigating Civic and Citizenship Education at 8th grade: insights from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016), online (2-5 Giugno 2021).

Presentazione del contributo “Civic and Citizenship Education and the Characteristics of Education Systems in Europe: Expanding ICCS 2016 Data”, alla 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica “Reinventing Education , online (2-5 Giugno 2021).

Presentazione del contributo “Teachers’ Teaching Preferences in ECC Planning: Evidence from a Factorial Survey Experiment in Trentino”, (con T. Arrigoni, S. Virdia e B. Losito) alla 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica “Reinventing Education , online (2-5 Giugno 2021).

Chair alla Kosovo International Conference on Educational Research-KICE, sessione su “civic and citizenship education”, online 10-11 giugno, 2021.

Presentazione del contributo “Global Citizenhsip Education for Pre-Service Teachers in Italy: Insights and research developments, Eera-Ecer Annual Conference 2021, Ginevra (Online) 6-9 settembre 2021

Presentazione del contributo “Exploring the relationship between students’ civic engagement and civic knowledge in Italy” (con E. Caponera, L. Palmerio, B. Losito e G. Agrusti), 9th IEA International Research Conference, Dubai, Emirati Arabi Uniti (16-18 Novembre 2021).

Presentazione del contributo “Assessing Global Citizenship Education and Education for Sustainable Development at school. Insights from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS)”, 5th UNESCO Forum on Transformative Education for Sustainable Development, Global Citizenship, Health and Well-being , virtual forum (29 Novembre – 1 Dicembre 2021).

Presentazione del contributo “Lo sviluppo della professionalità docente alle superiori: analisi di due esperienze di ricerca-formazione” (con G. Agrusti e D. Cesareni), nell’ambito del simposio “Impatto della Ricerca-Formazione per lo sviluppo professionale degli insegnanti” a cura del CRESPI, XV CONGRESSO CIEI – Congresso Internazionale sull’Educazione e l’Innovazione , online (13-15 dicembre 2021).

Presentazione del contributo “Integrating global citizenship education and education for sustainable development with civic and citizenship education: A study on the conceptualization and measurement of these areas in ICCS 2016” (con Julian Fraillon), nell’ambito del simposio “Preparing Young People for Citizenship: Recent Developments and New Challenges from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016”, CIES 2022– Comparative and Educational International Society , online, (18-22 Aprile, 2022).

Presentazione del contributo “Citizenship education and international pupil mobility: Potential synergies and challenges in Italian upper secondary schools” (con G. Ricotta, E. Clerici, L. Pieromalli, P. Valentini), International Association for Intercultural Education (IAIE) , online (1-2-Ottobre, 2022).

Presentazione del contributo “Il quadro di riferimento dell’indagine IEA-ICCS 2022 per l’insegnamento dell’educazione civica in Italia”, nell’ambito del convegno “L’indagine IEA-ICCS 2022 sull’educazione civica e alla cittadinanza. Riflessioni e prospettive internazionali per la scuola italiana”, Università LUMSA, 14 ottobre 2022.

Presentazione del contributo “L’educazione civica e alla cittadinanza a scuola: il contributo della ricerca per la formazione degli insegnanti”, Convegno “La ricerca educativa per la formazione degli insegnanti”, Perugia, 27-28 ottobre 2022.

Presentazione del contributo “Assessing civic and citizenship education – recurrent challenges and open issues in the Italian context”, AEA-Europe Annual Conference 2022 – Association for Educational Assessment, Dublino, 9-12 novembre 2022.

Presentazione del contributo “Multilingual stories for immigrants and refugees: A language-as-resource approach” (con E. Stranger-Johannessen), Lillehammer Lifelong Learning ICDE Conference 2023 , Lillehammer (Norvegia) 15-17 febbraio 2023.

Presentazione del contributo “Promoting Civic Engagement at School: a study on Italian 8th grade students” (con B. Losito, E. Caponera, L. Palmerio, G. Agrusti), 10th IEA International Research Conference, Dublino, (28-30 Giugno 2023).

Presentazione del contributo “Valutare per comunicare. Un’analisi dei documenti di valutazione e dei processi valutativi nella scuola primaria” (con G. Agrusti), Conferenza SIRD , Milano 21-22 settembre 2023.

Invited speaker al launch event del terzo ciclo dello studio internazionale sull’educazione civica e alla cittadinanza (International Civic and Citizenship Education Study, ICCS 2022 ) promosso dall’IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) e organizzato in collaborazione con il Ministero dell’Istruzione, della Cultura e della Scienza dei Paesi Bassi (L’Aja, 28 novembre 2023).

Research projects

Member of the Joint Management Committee of the International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2022 promoted by IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). ICCS is a large-scale survey aimed at measuring grade 8 students’ learning outcomes, attitudes and beliefs in civic and citizenship education in several countries across the world. The consortium is made up of ACER (Australian Council for Educational Research), IEA-DPC (Data Processing Center) in Hamburg and LUMSA. LUMSA is in charge of the development of the school, teacher and European student questionnaires. (January 2018 – December 2023).

Previously member of the Joint Management Committee of the International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016 at Laboratorio di Pedagogia Sperimentale (LPS), Roma Tre University (Research associate: Bruno Losito). The consortium also included ACER and IEA-DPC. LPS was in charge of the development of the school, teacher and European student questionnaires. (January 2013- December 2017).

Member of the research group of the ReGap project (Reducing the Education Gap  - ref. 2017-1-NO01-KA204-034182) funded within the Erasmus+ programme (project manager: Gabriella Agrusti). The project aims at developing e-learning resources for migrants and refugees to foster their social inclusion in the hosting countries. Grant holder: Inland Norway University of Applied Sciences. Partners: Universidade Do Porto: Fpceup – Faculty of Psychology and Education Sciences, CDI (Community Development Institute, Macedonia). (November 2017 – August 2019)

Member of the research group of the Acumen project (Career Management Skills: a new literacy for employment - Project Ref. No. 2016-1-UK01-KA204-024334) funded within the Erasmus+ programme (project manager: Gabriella Agrusti). The project aimed at creating an e-learning platform on career management skills development. Grant holder: European Learning Network (UK). Partners: Meath Community Rural & Social Development Partnership (IE); Synthesis Centre for Education and Research (CY); BEST Institut fur Berufsbezogene Weiterbilding und Personaltraining GmbH (AT); Future In Perspective (IE); ttg team training GmbH (DE); Innoventum Oy (FI) e Reintegra (CZ). (January 2017 – August 2018)

Member of the research group of the Advenus project (Developing On-line Training Resources for Adult Refugees - Project Ref. No. 2016-1-NO01-KA204-022090) funded within the Erasmus+ programme (project manager: Gabriella Agrusti). The project aimed at developing and trialling e-learning resources for asylum seekers and refugees (aged 18-40), in order to enhance their basic and transversal skills. Grant holder: Luc (Lillehammer University College: Centre for lifelong learning), Norway. Partners: Uporto (Universidade Do Porto: Fpceup – Faculty of Psychology and Education Sciences – and Ciie – Centre for Research and Intervention in Education), Portugal; CDI (Community Development Institute), Macedonia. (November 2016 – August 2017)

Member of the research group “Contextual variables and students’ achievement: international comparison, regional gaps and school tracks”. The project, funded by the Department of Education (Roma Tre University), aimed at analysing, through the Italian data of international comparative surveys, the influence of some school contexts’ variables (e.g. school climate, student-teacher relationship, etc.) on students’ performance. (February 2016 – September 2017)

Member of the research group of the EUStORe project (Creating European Standards for Open Education and Open Learning Resources (ref. 2014-1-RO01-KA202-002985) funded within the Erasmus+ programme (project manager: Gabriella Agrusti). The project aimed at implementing a European repository for OERs and at creating standards and guidelines for open educational resources. Grant holder: Universitatea Lucian Blaga din Sibiu (Romania). Partners: Universität Paderborn (Germany); Ingenious Knowledge (Germany); ELN – European Learning Network Ltd. (UK); Meath Community Rural & Social Development Partnership Ltd. (Ireland); Universita ta Malta (Malta ). (May 2015 – August 2016).

Member of the research group of the LIBE project (Supporting Lifelong Learning with Inquiry-Based Education - ref.543058-LLP-1-2013-1-IT-KA3-KA3MP). Project manager: B. Vertecchi. The project developed e-learning and adaptive courses in order to enhance key competences (literacy, numeracy, problem solving and computer information literacy) for low educational achievers. Gran tholder: Roma Tre University. Partners: Lillehammer University College (Norway); University of Twente (the Netherlands); Birkbeck University of London (UK); Faculdade de Psicologìa e de Ciências da Educação Universidade do Porto (Portugal). (January 2014 – December 2015)

Member of the Learning Metrics Task Force 2.0 – Global Citizenship Working Group convened by the Center for Universal Education (CUE) at the Brookings Institution and the Youth Advocacy Group (YAG) on behalf of Unesco. The working group, composed of 80 members selected from teachers, researchers, NGOs and other stakeholders from around the world, had the aim of developing a series of guidelines on education for global citizenship (definition of global citizenship, identification of the necessary knowledge, skills and competences and assessment methods). Participated in the creation of the toolkit “Measuring Global Citizenship Education. A Collection of Practices and Tools” (available at https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2017/04/global _20170411_measuring-global-citizenship.pdf) (March 2014 -December 2017).

 Member of the research group of the project “The development of school and teacher questionnaires in ICCS 2016. Design and operationalization of the educational leadership construct”. The project, funded by the Department of Education (Roma Tre University), aimed at defining and operationalizing the educational leadership construct within the field of study of School Effectiveness research. Project coordinators: B. Losito and G. Agrusti. (July 2013 – September 2015).

Member of the research group of the project “Writing in Higher Education: vocabulary to conceptualize experiences”. The project, funded by the Department of Education (Roma Tre University), aimed at analysing writing skills of university students in describing different kinds of experiences. During the project, several assessment tools were developed (cloze tests, reading comprehension tests, etc.) in order to gauge students’ lexical encyclopaedia. (March 2012 – March 2013).

Conference papers and seminars

 - Paper presentation “Words in education. Assessing Italian university students’ lexicon knowledge through multimodal inputs”; International Doctoral School Conference –Pompeu Fabra University (Barcelona, December 2012).

- Paper presentation “Closing the gap. Assessing vocabulary for reading comprehension development in adult learners” (with Gabriella Agrusti); AEA-Europe (Paris, November 2013).

- Paper presentation “Teaching and assessing global citizenship education issues in an Italian 8th grade class”; International Doctoral School Conference – Ljubljana University, Slovenia (May 2014).

- Paper presentation “Education for sustainable development in a global citizenship class”; Eera-Ecer Annual Conference 2014 (Porto, September 2014).

- Paper presentation “A Comparison of Mathematics and Science Performance in TIMSS 2007 and PISA 2009 of Countries Participating in Both Surveys” with Elisa Caponera, Cristina Lasorsa, Laura Palmerio (Invalsi); Eera-Ecer Annual Conference 2014 (Porto, September 2014).

- Paper presentation “Assessing national and supranational identities in 8th grade. A study on multiple identities perceptions in Italy”, Eera-Ecer Annual Conference 2015 (Budapest, September 2015).

- Paper presentation with Gabriella Agrusti at the final event of the LIBE project “E-learning per la ricostruzione delle competenze di base: i risultati del progetto LIBE”, Roma Tre University, Department of Education (December 11th 2015).

- Paper presentation at the launch event for ICCS 2016 organized by INVALSI “Il questionario europeo nell’indagine ICCS 2016: atteggiamenti degli studenti italiani” (Rome, November 7th 2017).

- Invited speaker at the Third Policy Forum, on “Strenght through diversity”: Learning from data”, organized by OECD-UNESCO (Global Monitoring Report)  “Exploring school contexts and students’ attitudes toward migration: findings of the IEA International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016”, OECD Conference Centre (Paris, February 2018).

- Paper presentation “Contexts for civic and citizenship education at the level of education system and schools” (with G. Agrusti, B. Losito and T. Friedman) within the Symposium “Outcomes of civic and citizenship education across 24 countries”, AERA Annual Meeting (New York, April 2018).

- Paper presentation “Curricula, approaches and actors for civic and citizenship education in 24 countries: findings from the IEA ICCS 2016 survey” (with B. Losito), 4rd Conference of the International Research Association for History and Social Sciences Education – IRAHSSE (Paris, June 2018).

- Paper presentation “Fostering social inclusion of refugees and migrants in Europe through online resources: research experience and perspectives” (with G. Agrusti), Eera-Ecer Annual Conference 2018 (Bozen, September 2018).

- Paper presentation “Civic knowledge, citizenship perceptions and civic engagement among immigrant and non-immigrant European students: findings from IEA-ICCS 2016” (with E. Caponera), Eera-Ecer Annual Conference 2018 (Bozen, September 2018).

 

 

 

 

Orari di ricevimento

Per il ricevimento prenotare un appuntamento (in presenza oppure online) scrivendo una email all'indirizzo v.damiani2@lumsa.it

Didattica e insegnamenti

Insegnamento Anno accademico CFU

LABORATORIO DI PEDAGOGIA SPERIMENTALE

2023 / 2024

1

LABORATORIO: EDUCAZIONE CIVICA E ALLA CITTADINANZA

2023 / 2024

1

PEDAGOGIA SPERIMENTALE

2023 / 2024

6

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI EDUCATIVI PER L'INFANZIA

2023 / 2024

9

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI SOCIO-EDUCATIVI

2023 / 2024

6

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI SOCIO-EDUCATIVI

2023 / 2024

9

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

VALUTAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI, DI SISTEMA E PIANO DI MIGLIORAMENTO

2023 / 2024

4

LABORATORIO DI PEDAGOGIA SPERIMENTALE

2022 / 2023

1

LABORATORIO: EDUCAZIONE CIVICA E ALLA CITTADINANZA

2022 / 2023

1

LINGUA E CULTURA ITALIANA PER STUDENTI STRANIERI 2

2022 / 2023

6

PEDAGOGIA SPERIMENTALE

2022 / 2023

6

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI EDUCATIVI PER L'INFANZIA

2022 / 2023

9

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI SOCIO-EDUCATIVI

2022 / 2023

9

LABORATORIO: EDUCAZIONE CIVICA E ALLA CITTADINANZA

2021 / 2022

1

LABORATORIO: PROGETTAZIONE DIDATTICA E VALUTAZIONE

2021 / 2022

1

LINGUA E CULTURA ITALIANA PER STUDENTI STRANIERI 2

2021 / 2022

6

PEDAGOGIA SPERIMENTALE

2021 / 2022

6

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI EDUCATIVI PER L'INFANZIA

2021 / 2022

9

PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE NEI SERVIZI SOCIO-EDUCATIVI

2021 / 2022

9

Ricerca

Tutte le pubblicazioni

  • Damiani, V. Coimbra, S., Costa, A.L. (2024). Fostering Social Inclusion of People in Situations of Vulnerability: Experiences from the Italian and Portuguese Contexts. (a cura di) S. Dobson et al. (eds.), Learning Inclusion in a Digital Age, Sustainable Development Goals Series.

  • Damiani V,Stranger-Johannessen, E., Damiani, V. (2024). Multilingual Stories for Immigrants and Refugees: A Language-as-Resource Approach. (a cura di) S. Dobson et al. , Learning Inclusion in a Digital Age, Sustainable Development Goals Series.

  • Damiani, V., Losito, B., Agrusti, G., Schulz, W (2024). Young Citizens' Views and Engagement in a Changing Europe. IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022 European Report. Cham:Springer,

  • Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., Damiani, V., Friedman, T. (2023). Education for citizenship in times of global change - ICCS 2022 International Report. Cham:Springer,

  • Damiani V,Damiani, V., Kaçaniku, F., Saqipi, B., Agrusti, G. (2023). Enhancing teachers' professionalism in Kosovo. The course syllabus policy review from faculty and students' perspectives. CADMO, vol. XXXI, 2, p.21 - 40

  • Damiani V, (2023). Gli ambienti di apprendimento democratici per l'educazione civica e alla cittadinanza. CADMO, vol. XXXI, 2, p.116 - 120

Mostra tutte